Αγορά αυτοκινήτου Αγορά μεταχειρισμένου αυτοκινήτου Αυτοκίνητο

Kαι μεταχειρισμένο και …χρυσή ευκαιρία

333

Ουσιαστικός οδηγός για όσους επιλέγουν αυτοκίνητα από «δεύτερο» ή «τρίτο» χέρι

 

Η αγορά μεταχειρισμένου αυτοκινήτου προφανώς απαιτ­­εί μεγαλύτερη προσοχή από αυτή που δίνουμε στην αγορά καινούργιου, οπότε πρέπει να γίνεται με γνώμονα όσα το χαρακτηρίζουν πρωτίστως σε θέματα ασφάλειας και κατόπιν σε θέματα εμφάνισης κ.ά.

Τρεις είναι οι καθοριστικοί παράγοντες στην επιλογή ενός μεταχειρισμένου: η γνώση που πρέπει να έχουμε, η απαραίτητη προσοχή σε κάτι που κάποιος άλλος πριν από εμάς χρησιμοποιούσε και, τέλος, η μη «συναισθηματικού» τύπου απόφαση…

Οι απορίες που δημιουργούνται κατά τη διαδικασία, πολλές. Ας ξετυλίξουμε, λοιπόν, το κουβάρι των αποριών και ας μελετήσουμε προσεκτικά συμβουλές που θα μας βοηθήσουν να αντιμετωπίσουμε «κρυφούς άσους στα μανίκια», οι οποίοι δεν αποδεικνύονται πάντα ευχάριστες εκπλήξεις…

Αγορά και επιλογή

Η αγορά μεταχειρισμένου αυτοκινήτου δεν είναι εύκολη υπόθεση. Μπορεί να μην είναι βουνό, όμως, όπως σε όλα τα πράγματα που για να τα αποκτήσουμε δίνουμε χρηματικό αντίτιμο και οφείλουμε να είμαστε προσεκτικοί, έτσι και στα αυτοκίνητα ο ενδελεχής έλεγχος είναι κάτι παραπάνω από επιβεβλημένος. Αν συνυπολογίσουμε, επιπλέον, την παράμετρο της ασφάλειας, μιας και το αυτοκίνητο δεν είναι τηλεόραση, ηλεκτρονικός υπολογιστής ή κινητό τηλέφωνο, τότε η προσοχή μας και η έρευνα αποτελεί καθοριστικό παράγοντα για την περαιτέρω εξέλιξη της αγοράς μας.

Η επιλογή πρέπει να γίνεται με σαφή προσέγγιση και προσήλωση στις ανάγκες μας. Δηλαδή, καταλήγουμε στο τι θέλουμε, όπως πιθανή μάρκα, κυβισμό, έτος κυκλοφορίας, δεύτερο ή τρίτο χέρι κ.ά., και ξεκινάμε το ψάξιμο. Ομαδοποιούμε την κατηγορία που θέλουμε κα τα αυτοκίνητα που καλύπτουν τις ανάγκες μας και σιγά σιγά ξεκαθαρίζουμε το τοπίο.

Πολλές φορές, κατά την αναζήτηση συναντούμε περιπτώσεις που μας δημιουργούν σύγχυση στην επιλογή. Λόγου χάριν, με το «χ» ποσό μπορούμε να αγοράσουμε ένα αυτοκίνητο πενταετίας με 1.200 κ.εκ., ενώ την ίδια στιγμή εντοπίζουμε αυτοκίνητο μεγαλύτερου κυβισμού, νεότερο σε έτος πρώτης κυκλοφορίας, με τα ίδια χρήματα… Τι συμβαίνει; Πολύ απλά, θα πρέπει να εξετάσουμε το γιατί. Μήπως ο μεγάλος κυβισμός επιφέρει φορολογικές επιβαρύνσεις; Μήπως ο κινητήρας του είναι παλαιότερης κατασκευής και η κατανάλωση είναι πολύ αυξημένη; Σε κάθε περίπτωση θα πρέπει να εξετάζουμε και να αναλύουμε όχι μόνο τις περιπτώσεις που «προκαλούν το μάτι», αλλά και αυτές που μας φαίνονται «λογικές».

Από ιδιώτη ή από «μάντρα»;

Εδώ η απάντηση σχετίζεται και με την επιλογή μας. Και όπως σε οποιαδήποτε επιλογή στην εμπορική μας συμπεριφορά, έτσι και εδώ έχουμε υπέρ και κατά, σε καθεμία περίπτωση ξεχωριστά.

Το αυτοκίνητο που προέρχεται από ιδιώτη μας δίνει την ευκαιρία να έχουμε άμεση επαφή με τον οδηγό του, να τον γνωρίσουμε, να τον ρωτήσουμε ένα σωρό πράγματα και να διαμορφώσουμε μια αρχική εικόνα της νοοτροπίας και της αντίληψης που έχει η οδηγική του συμπεριφορά. Επίσης, μπορεί να έχουμε τη δυνατότητα να το οδηγήσουμε δοκιμαστικά, ακόμη να το πάμε και σε ένα συνεργείο της εμπιστοσύνης μας για λεπτομερή έλεγχο. Στα μειονεκτήματα της αγοράς από ιδιώτη, αναφέρουμε την απουσία εγγύησης, αλλά και την έλλειψη δυνατότητας δόσεων στον τρόπο αγοράς του.

Εάν τώρα η επιλογή μας είναι η «μάντρα», τότε εδώ μπορεί να έχουμε ένα οπτικά καλό αυτοκίνητο, δεν γνωρίζουμε όμως τίποτα για τον οδηγό του, ενώ επίσης πρέπει να λάβουμε υπόψη μας και την παράμετρο ότι σπάνια θα μας δοθεί το αυτοκίνητο για testdrive και, βέβαια, για έλεγχο από συνεργείο της εμπιστοσύνης μας. Από την άλλη, οι περισσότερες μάντρες δίνουν εγγυήσεις για τα αυτοκίνητά τους, ενώ παρέχεται η δυνατότητα του διακανονισμού.

Έτσι, ο αγοραστής είναι αυτός που καλείται να σταθμίσει τα υπέρ και τα κατά κάθε περίπτωσης πριν προχωρήσει.

Λόγοι «εντυπωσιασμού»…

Μπορεί να είναι η τιμή, μπορεί να είναι το φινίρισμα, τα «παρεχόμενα», η εγγύηση, τα δωρεάν service πιθανόν, αλλά σε καμία περίπτωση δεν πρέπει να μας κάνουν όλα αυτά μαζί, ή κάποιο ξεχωριστά, να χάσουμε τον προσανατολισμό μας στην τελική επιλογή. Τυχόν χαμηλές τιμές ή υπερπροσφορές σημαίνουν ότι θα πρέπει να είμαστε διπλά ερευνητικοί. Μήπως κρύβουν κάτι από την πραγματική κατάσταση του αυτοκινήτου;

Δεν θέλουμε να πούμε ότι σώνει και καλά πρέπει να πληρώσουμε πολλά, ή να αρνηθούμε τυχόν προσφορές, για να πείσουμε τους εαυτούς μας ότι αγοράζουμε καλό μεταχειρισμένο. Το αντίθετο! Απλά, πρέπει να εξετάζουμε ό,τι θεωρούμε ότι αποτελεί «κράχτη» της πραμάτειας…

Είναι η τιμή πανάκεια;

Η απάντηση είναι όχι. Δεν είναι και δεν πρέπει να είναι. Προφανώς και την εξετάζουμε, αλλά σχεδόν πάντα η τιμή «δηλώνει» και την πραγματική κατάσταση του αυτοκινήτου. Αν αποφύγουμε περιπτώσεις (η αλήθεια είναι ότι είναι ελάχιστες) που έχουμε μια πολύ χαμηλή τιμή («σκοτωμένη») ή μια υπερεκτιμημένη αντίστοιχα, τότε ο συντριπτικός μέσος όρος των αυτοκινήτων –που διατίθενται από δεύτερο ή τρίτο χέρι– είναι πολύ κοντά στο να καλύψουν την εμπορική αρχή «κόστους και αξίας» (valueformoney). Έτσι, θα δούμε ότι μοντέλα «χ» έτους, με «ψ» χιλιόμετρα και συναφή εξοπλισμό κινούνται πάνω-κάτω με μικρές αποκλίσεις στην τελική τους αξία.

«Κουρασμένο»…

Τα χιλιόμετρα, που έχει διανύσει ένα αυτοκίνητο, δεν πρέπει να είναι ο καθοριστικός παράγοντας της επιλογής μας. Είναι προτιμότερο να επιλέξουμε ένα αυτοκίνητo με πολλά χιλιόμετρα στον οδομετρητή, παρά ένα αυτοκίνητο που «κάθεται». Με λίγα λόγια, η αδράνεια του αυτοκινήτου δεν είναι καλός σύμβουλος ή θετικό στοιχείο στην επιλογή του. Το αυτοκίνητο και τα εξαρτήματά του έχουν κατασκευαστεί για να «δουλεύουν». Αν «κάθονται», αρχίζει η φθορά της ακινησίας, που μπορεί να αποβεί καμιά φορά από επικίνδυνη μέχρι ολέθρια.

Φυσικά και πρέπει να αποφεύγουμε τα άκρα. Ένα όχημα πενταετίας με 10.000 χλμ. χρειάζεται μεγαλύτερη προσοχή από ένα αντίστοιχο που έχει διανύσει 80.000 χλμ. Ακινησία σημαίνει ότι τσιμούχες, ιμάντες, λιπαντικά, αλλά και ελαστικά, δεν βρίσκονται στην καλύτερη των συνθηκών.

Βέβαια, υπάρχει και το ερώτημα, κατά πόσο πρέπει να μας απασχολεί η πρώτη κυκλοφορία του αυτοκινήτου. Αυτό είναι εύλογο ερώτημα με αυτονόητη απάντηση. Προφανώς και πρέπει να μας απασχολεί, γιατί μέσα από αυτήν την ημερομηνία θα έχουμε την καθοριστική εικόνα του αυτοκινήτου, που θα αποτελέσει βάση για όλα τα περαιτέρω… Τιμές, χιλιόμετρα, κατάσταση κ.λπ.

Τα 12 «ασφαλή βήματα» στην επιλογή

Ας έχουμε την προσοχή μας σε μερικά ενδιαφέροντα που σχετίζονται με την επιλογή μας σε μεταχειρισμένο αυτοκίνητο:

  1. Ζητάμε να μας επιδειχθεί το βιβλίο προγραμματισμένης συντήρησης του αυτοκινήτου (bookservice).
  2. Για αυτοκίνητα «μεγαλύτερα» της 4ετίας, ζητάμε το χαρτί του ΚΤΕΟ και την κάρτα καυσαερίων, η οποία –σημειωτέον- είναι ετήσια.
  3. Φροντίζουμε να το οδηγήσουμε και ελέγχουμε τη συμπεριφορά του στο δρόμο, καθώς και αν λειτουργούν όλα τα εξαρτήματα (φώτα, ηλεκτρικά παράθυρα, κλιματισμός κ.λπ.).
  4. Αν με χαμηλή ταχύτητα (30-40 χ.α.ώ.) αφήσουμε στιγμιαία το τιμόνι, τότε δεν θα πρέπει να παρεκκλίνει το αυτοκίνητο από την ευθεία.
  5. Αν κάνουμε αριστερά-δεξιά το τιμόνι –με σταματημένο αυτοκίνητο– δεν θα πρέπει να έρχεται στα χέρια μας κραδασμός ή χτύπος, που μεταφράζονται σε χαλασμένη κρεμαγιέρα.
  6. Αν φρενάρουμε, το αυτοκίνητο δεν πρέπει να πηγαίνει δεξιά-αριστερά.
  7. Κατά τη στάση με ρελαντί, αν πατάμε το συμπλέκτη, δεν πρέπει να αλλάζει ο θόρυβος του κινητήρα. Επίσης, αν στην πορεία ακουμπήσουμε το χέρι μας ελαφρά στον επιλογέα να μην έχει τρέμουλο. Και στις δύο περιπτώσεις έχουμε πρόβλημα στο κιβώτιο ταχυτήτων.
  8. Όταν το αυτοκίνητο είναι σταματημένο και κουνάμε το τιμόνι δεξιά-αριστερά, δεν θα πρέπει να υπάρχει τζόγος.
  9. Ανοίγουμε πάντα το καπό! Έχουμε έτσι μια πρώτη οπτική εικόνα.
  10. Ξεβιδώνοντας την τάπα τροφοδοσίας λαδιού, ελέγχουμε αν υπάρχουν σαπωνοειδούς υφής κατάλοιπα. Παραπέμπουν σε πρόβλημα φλάντζας κινητήρα.
  11. Αποφεύγετε τα μη μεταλλικά χρώματα (λ.χ. κόκκινα, μπλε), γιατί «κόβουν» στον ήλιο που στη χώρα μας περισσεύει!
  12. Σε περίπτωση αυτοκινήτου από μάντρα, ελέγχουμε –μέσω του βιβλίου επισκευών– αν το αυτοκίνητο ανήκε πριν σε εταιρεία ενοικιάσεως ή στόλο εταιρείας. Αυτό σημαίνει ότι το αυτοκίνητο –εκτός από τα πολλά χιλιόμετρα που θα διαθέτει– θα έχει οδηγηθεί από δεκάδες οδηγούς, με διαφορετικές νοοτροπίες και συμπεριφορές.

Τεχνικά: Προσέχουμε πάντα

  • Ο αριθμός πλαισίου, ανάγλυφα «χτυπημένος» σε ειδική πινακίδα ή ειδικό σημείο που προβλέπει ο κατασκευαστής, πρέπει να είναι ο ίδιος με αυτόν που αναγράφεται στην άδεια του αυτοκινήτου.
  • Σε κάθε περίπτωση, το μεταχειρισμένο που σας ενδιαφέρει καλό θα ήταν να σηκωθεί σε κάποιο συνεργείο για να δείτε την πραγματική του κατάσταση, εκεί που πολλά δεν φαίνονται με άλλον τρόπο.
  • Οι δισκόπλακες στα φρένα πρέπει να είναι σε καλή κατάσταση και όχι χαραγμένες.
  • Προσέχουμε το κάρτερ να μην έχει διαρροές λαδιού ή κολλήσεις, οι οποίες κρύβουν παλιότερη διάτρηση.
  • Το καζανάκι της εξάτμισης πρέπει να είναι σε καλή κατάσταση. Προσοχή σε τυχόν σκουριές.
  • Προσοχή στις τσιμούχες των θυρών. Τυχόν υπολείμματα χρώματος σημαίνει ότι το μέρος εκείνο έχει ξαναβαφτεί. Κάτι που πιθανόν κρύβει σοβαρό ατύχημα.
  • Οι φούσκες των ημιαξονίων πρέπει να είναι σε καλή κατάσταση, να μην είναι σκισμένες ή «σκασμένες».
  • Το ψυγείο δεν πρέπει να έχει σκουριές εσωτερικά (ανοίγοντας την τάπα) και φυσικά να μην έχει διαρροές.
  • Τα λάστιχα πρέπει να είναι και τα τέσσερα του ίδιου κατασκευαστή και του ίδιου τύπου. Ελέγχουμε για ασύμμετρες φθορές στα πέλματα, που σημαίνουν κακή γεωμετρία στις ρυθμίσεις.
  • Τα σημεία που μαζεύουν σκουριές είναι συνήθως στο κάτω μέρος. Βέβαια, σήμερα, με τις εντυπωσιακές αντισκωρικές προστασίες των εργοστασίων, δύσκολα συναντάμε σκουριές. Πάντως εξετάζουμε διεξοδικά, ειδικά αν το αυτοκίνητο που μας ενδιαφέρει έχει κυκλοφορήσει σε δρόμους με βαρύ χειμώνα (Κεντρική και Βόρεια Ευρώπη), γιατί αυτό σημαίνει πιθανή διάβρωση από το αλάτι που χρησιμοποιείται κατά κόρον.
  • Εάν κάτω από τους μαρσπιέδες υπάρχει καινούργια πίσσα, πρέπει να σας βάλει σε υποψία.
  • Γυρίστε στη μέση το διακόπτη (μίζα). Όλες οι ενδεικτικές λυχνίες πρέπει να ανάβουν και να σβήνουν μετά από λίγο και να προσέξουμε να μη μένει ανοιχτό κάποιο λαμπάκι (λ.χ. AirBag, ABS, ESP κ.λπ.).
  • Ζητήστε το βιβλίο προγραμματισμένης συντήρησης του αυτοκινήτου. Διαπιστώστε αν έχει κάνει όλα τα service του κανονικά, όπως επίσης και τα πόσα χιλιόμετρα έχει διανύσει.
  • Διαλέξτε ένα συνεργείο που γνωρίζετε και εμπιστεύεστε. Ο μηχανικός σας μπορεί να σας γλιτώσει από πολλές κακοτοπιές!

 

Επιμέλεια: Θωμάς Κ. Ευθυμίου

Σχολιάστε το!

×
Συμπληρώστε τα στοιχεία σας και ένας εκπρόσωπός μας θα επικοινωνήσει μαζί σας το συντομότερο!