Αυτοκίνητο

ΑΥΤΟΚΙΝΗΤΑ ΠΡΑΣΙΝΑ ΚΑΙ ΧΩΡΙΣ ΤΕΛΗ

eco-car

eco-car

Η οικονομία στην τσέπη μας γίνεται τώρα και περιβαλλοντικά αποδοτική. Προσεγγίζουμε τα αυτοκίνητα χαμηλών εκπομπών ρύπων, σε μια προσπάθεια να καταγράψουμε τη μελλοντική τους πορεία.

Αυτοκίνητα χαμηλών εκπομπών ρύπων

Επιλέγοντας ένα αυτοκίνητο χαμηλής εκπομπής ρύπων διοξειδίου του άνθρακα (CO2), είναι ένα γεγονός από μόνο του ιδιαίτερα σημαντικό, αφού αποσκοπεί στη μείωση των επιπτώσεων στο περιβάλλον. Πέρα όμως από αυτό, στη χώρα μας από το 2010, τα αυτοκίνητα που εκπέμπουν τιμές ρύπων CO2 κάτω από τα 100 γρμ./χλμ. δεν επιβαρύνουν τους κατόχους τους με τέλη κυκλοφορίας. Το μέτρο αυτό στόχευε στο να αποτελέσει ένα κίνητρο στην αντικατάσταση του όποιου γηραιού στόλου των αυτοκινήτων στη χώρα μας.

Να σημειώσουμε, εδώ, ότι αν και η πληθώρα –πλέον– των μοντέλων που εκπέμπουν ρύπους κάτω των 100 γρμ./χλμ. ανήκει στην κατηγορία των αυτοκινήτων πόλης (city cars), εν τούτοις, στις μέρες μας, υπάρχουν αυτοκίνητα μεγαλύτερων κατηγοριών, ακόμη και αυτοκίνητα που ανήκουν στην κατηγορία των πολυτελών οχημάτων της μικρομεσαίας κατηγορίας…

Βέβαια, αν ψάχνετε για μηδενικές εκπομπές ρύπων, τότε θα πρέπει να λοξοκοιτάξετε προς την αγορά ηλεκτροκίνητων οχημάτων, ενώ θα πρέπει να αναφέρουμε ότι υπάρχουν σήμερα βενζινοκίνητα ή και πετρελαιοκίνητα αυτοκίνητα, των οποίων οι εκπομπές ρύπων CO2 συναγωνίζονται εκείνες των υβριδικών οχημάτων. Αυτό οφείλεται στο γεγονός ότι, τα τελευταία χρόνια, η εξέλιξη των κινητήρων από τις αυτοκινητοβιομηχανίες έχει κάνει άλματα.

Χαρακτηριστικά να αναφέρουμε ότι αν ένα αυτοκίνητο πόλης του 2008 είχε κινητήρα με κατανάλωση μεταξύ 6-7 λίτρων ανά 100 χλμ., σήμερα το νέο μοντέλο που το αντικατέστησε «φορά» κινητήρα ο οποίος καταναλώνει κοντά στα 4 λίτρα/100 χλμ… Σε επίπεδο δε ρύπων CO2, αξίζει να αναφέρουμε ενδεικτικά ότι το Toyota Aygo με τον τρικύλινδρο κινητήρα των 1.000 κ.εκ. του 2008 επιβάρυνε την ατμόσφαιρα με 108 γρμ./χλμ., ενώ το αντίστοιχο φετινό μοντέλο, ίδιων προδιαγραφών κινητήρα κ.λπ., εκπέμπει ρύπους 95 γρμ./χλμ.!

Η προσέγγιση

Πώς φτάσαμε, όμως, μέχρι εδώ; Τι ήταν αυτό που ώθησε τις αυτοκινητοβιομηχανίες να προσπαθούν ολοένα και περισσότερο να κατασκευάζουν αυτοκίνητα που επιβαρύνουν όλο και λιγότερο το περιβάλλον; Είναι μια κίνηση αυτοελέγχου; Μια επίδειξη εγγενούς καλοσαμαριτισμού; Ή τους επιβλήθηκε «άνωθεν»;

Βέβαια, όπως στα περισσότερα ερωτήματα για μεγάλα διεθνή θέματα, μεταξύ αυτών φυσικά και η μόλυνση του περιβάλλοντος, δεν υπάρχουν μονολεκτικές απαντήσεις, κατάφασης ή άρνησης… Είναι πολύπλοκα και, εν προκειμένω, το γεγονός ότι απολαμβάνουμε σήμερα οικονομικότερους και πιο «καθαρούς» κινητήρες οφείλεται και στη θέσπιση μέτρων. Για πολλούς όχι όσο αυστηρά θα έπρεπε (πώς να γίνει αυτό άλλωστε αφού στη περίφημη συνάντηση του Κιότο, πριν μερικά χρόνια, η υπόθεση περιβάλλον έγινε μπρα-ντε-φερ και διελκυστίνδα μεταξύ των χωρών του G8 και του τρίτου κόσμου), αλλά εν πάση περιπτώσει έγιναν σημαντικά βήματα.

Τεχνολογίες και απαιτήσεις…

Είναι γνωστό ότι όλοι οι τύποι μεταφορών (χερσαίων, θαλάσσιων και εναέριων) συμβάλλουν στις παγκόσμιες εκπομπές CO2 κατά 17%. Από το 1998, ο κλάδος του αυτοκινήτου αποτελεί το μοναδικό κλάδο μεταφορών που έχει προχωρήσει σε εθελοντική συμφωνία με την Ε.Ε., για τη μείωση των εκπομπών αερίων που προκαλούν το φαινόμενο του θερμοκηπίου.

Τα αποτελέσματα αυτής της πρωτοβουλίας ήταν ιδιαίτερα θετικά, αφού η συνολική μείωση των εκπομπών CO2 ανήλθε στο 10,8%. Επιπλέον, το 2003 επιτεύχθηκε η μείωση του μέσου επιπέδου εκπομπών στα 165 γρμ./χλμ., ενώ έχουν ήδη τεθεί στην κυκλοφορία πολλά μοντέλα με εκπομπές χαμηλότερες των 100 γρμ./χλμ.
Πλέον, από το 2010, έχει τεθεί σε ισχύ ευρωπαϊκός κανονισμός με τον οποίο το 2015 οι μέσες εκπομπές CO2 των νέων αυτοκινήτων θα πρέπει να μειωθούν στα 120 γρμ./χλμ. Και δεν σταματά εκεί… Από το 2020, το όριο αυτό καθορίζεται στα 95 γρμ./χλμ.

Ιδιαίτερα σημαντικό, αλλά και ενδεικτικό της ικανότητας των νέων τεχνολογιών στους κινητήρες, είναι το γεγονός ότι ένα μέσο σύγχρονο αυτοκίνητο εκπέμπει μόλις το 1% των ρύπων (CO2, NOX, HC και CO) ενός αντίστοιχου αυτοκινήτου του 1970, ενώ επίσης το επίπεδο του θορύβου έχει μειωθεί κατά 90%.

Κάθε χρόνο, μόνο τα μέλη του ACEA (Ευρωπαϊκή Ένωση Βιομηχανιών Αυτοκινήτου) επενδύουν 20 δις. ευρώ (ήτοι περίπου το 4% του κύκλου εργασιών τους) στην έρευνα και την ανάπτυξη. Οι καινοτομίες εστιάζουν στη βελτίωση των τεχνολογιών των κινητήρων και της αεροδυναμικής καθώς και στη μείωση της αντίστασης κύλισης και της μάζας των αυτοκινήτων. Ταυτόχρονα, η βιομηχανία εξελίσσει τους κινητήρες εσωτερικής καύσης, τα υβριδικά συστήματα, την ηλεκτροκίνηση, τους κινητήρες κυψελών υδρογόνου σε διάφορες μορφές, καθώς και τα φίλτρα μικροσωματιδίων στα πετρελαιοκίνητα οχήματα. Παράλληλα, τα κλιματιστικά των αυτοκινήτων έχουν βελτιωθεί σημαντικά ως προς την κατανάλωση ενέργειας, τα χρησιμοποιούμενα ψυκτικά μέσα και τις απώλειές τους (διαρροή προς το περιβάλλον).

Ακόμη μια πρωτοβουλία της αυτοκινητοβιομηχανίας, από το 1990, αποτελεί η ευθύνη οργάνωσης της ανακύκλωσης των παλιών αυτοκινήτων στο τέλος της ζωής τους. Η οδηγία της Ε.Ε. 2000/53, σχετικά με τα Οχήματα Τέλους Κύκλου Ζωής, είχε ως αποτέλεσμα η ανακύκλωση να φτάσει το 2006, κατά βάρος, το 85%. Το 2015 αυτό το ποσοστό αναμένεται να προσεγγίσει το 95%.

Η ελληνική αγορά

Η οικονομική κρίση καθόρισε σε μεγάλο βαθμό την αγοραστική συμπεριφορά του κοινού στην αναζήτηση νέου αυτοκινήτου. Ενδιαφέρον είναι να σημειώσουμε ότι πάνω από το 60% των αυτοκινήτων που πωλούνται σε ιδιώτες για ατομική χρήση, ανήκουν στην κατηγορία των σουπερμίνι, την ακριβώς επόμενη δηλαδή κατηγορία από αυτή των μικρών αυτοκινήτων πόλης.

Βέβαια, ενός κακού (κρίση) πολλά καλά συμβαίνουν… Όπως προαναφέραμε, με απόφαση της ελληνικής πολιτείας, από το 2010 τα αυτοκίνητα που παράγουν ρύπους CO2 λιγότερο από 100 γρμ./χλμ. δεν επιβαρύνονται με τέλη κυκλοφορίας. Σημειώστε ότι τα προσφερόμενα μοντέλα στην ελληνική αγορά που δεν υποχρεούνται να καταβάλλουν τέλη κυκλοφορίας (δηλ. με τιμές ρύπων CO2<100 γρμ./χλμ.) είναι πάνω από 70! Ναι… Πολύ σωστά διαβάσατε. Φυσικά, μέσα σε αυτά περιλαμβάνονται ίδια μοντέλα, σε διαφορετικές όμως εκδόσεις εξοπλισμού ή και κυβισμού.

Σε κάθε περίπτωση, τα μοντέλα αυτά, που αρχίζουν από τα αυτοκίνητα πόλης και φτάνουν μέχρι και μικρομεσαία πολυτελή αυτοκίνητα, καλό θα ήταν να τα αναζητήσετε λεπτομερώς από τις κατά τόπους αντιπροσωπείες των αυτοκινήτων της επιλογής σας και να ενημερωθείτε κατάλληλα. Φυσικά αναφερόμαστε και σε βενζινοκίνητα και σε πετρελαιοκίνητα, αλλά και σε υβριδικά μοντέλα. Καλό είναι δε να γνωρίζετε ότι στην κατηγορία των αυτοκινήτων με χαμηλές εκπομπές ρύπων CO2,συμπεριλαμβάνονται και αυτοκίνητα τα οποία καταναλώνουν πολύ λίγο, μιας και είναι εξοπλισμένα με συστήματα start-stop, ελαστικά χαμηλής αντίστασης κύλισης, κατάλληλη χαρτογράφηση κινητήρα, αεροδυναμικά βοηθήματα κ.τ.λ.

Skoda Citigo

xe-AUTO-XWRIS TELH-Skoda 1

Το «αυτοκίνητο πόλης» Skoda Citigo με κινητήρα 1.000 κ.εκ. 75 ίππων, με εκπομπές ρύπων 98 γρμ./χλμ.

Toyota Yaris

xe-XWRIS TELH-Toyota 2

Στην κατηγορία «supermini» το Toyota Yaris με τον κινητήρα 1.0 lt απόδοσης 100 ίππων και ρύπους 99 γρμ./χλμ

Volvo V40

xe-XWRIS TELH-Volvo 3
Το πολυτελές Volvo V40 1.6 D2 των 115 ίππων, της μικρομεσαίας κατηγορίας, με εκπομπές ρύπων 88 γρμ./χλμ.

 

Του Θωμά Κ. Ευθυμίου

 

 

Σχολιάστε το!

×
Συμπληρώστε τα στοιχεία σας και ένας εκπρόσωπός μας θα επικοινωνήσει μαζί σας το συντομότερο!