xe travel news xe εργασία news

Ηλεκτρονική κράτηση διακοπών: Eίναι η τιμή προσφοράς τελική τιμή;

shutterstock_351452720

Έρευνα του Δικτύου των Ευρωπαϊκών Κέντρων Καταναλωτή

Συμβουλές από το Ευρωπαϊκό Κέντρο Καταναλωτή Ελλάδας

Βρισκόμαστε στην καρδιά της τουριστικής περιόδου και αρκετοί καταναλωτές αναζητούν ευκαιρίες και προσφορές της τελευταίας στιγμής για τις διακοπές τους ή για ολιγοήμερες αποδράσεις εντός ή εκτός Ελλάδος. Ολοένα και περισσότεροι Ευρωπαίοι καταναλωτές «κλείνουν» τις διακοπές τους ηλεκτρονικά, με ένα απλό «κλικ». Ωστόσο, μια φαινομενικά πολύ συμφέρουσα προσφορά δεν αποδεικνύεται πάντα καλή αγορά. Οι κίνδυνοι κρύβονται άλλοτε στα ψιλά γράμματα και άλλοτε σε ασαφείς ή παραπλανητικούς όρους.

Το 2015, ποσοστό 19% των καταναλωτών που επικοινώνησαν με το Δίκτυο Ευρωπαϊκών Κέντρων Καταναλωτή, ζήτησαν συμβουλές και βοήθεια για θέματα που αφορούσαν τις διακοπές τους. Με αφορμή το γεγονός ότι, σε απόλυτους αριθμούς, από τις 23.102 αναφορές Ευρωπαίων καταναλωτών που υποβλήθηκαν στο Δίκτυο για θέματα που είχαν να κάνουν με τις διακοπές τους, οι 10.286 αφορούσαν ηλεκτρονικές κρατήσεις, το Δίκτυο Ευρωπαϊκών Κέντρων Καταναλωτή αποφάσισε να πραγματοποιήσει έρευνα με αντικείμενο αν η αρχικά αναγραφόμενη τιμή για αεροπορικά εισιτήρια, ξενοδοχεία, ενοικιάσεις αυτοκινήτων, χρονομεριστικά μερίδια ή άλλες σχετικές υπηρεσίες αντιστοιχούσε στην τιμή που τελικά πλήρωνε ο καταναλωτής.

Η έρευνα έλαβε υπόψη δείγμα 539 διασυνοριακών καταναλωτικών διαφορών που υποβλήθηκαν στο Δίκτυο Ευρωπαϊκών Κέντρων Καταναλωτή, έκανε συντονισμένο έλεγχο, μέσω εικονικών κρατήσεων, σε 352 ιστοτόπους σύγκρισης τιμών και ταξιδιωτικών κρατήσεων σε όλη την Ευρωπαϊκή Ένωση και αξιοποίησε 513 απαντήσεις Eυρωπαίων καταναλωτών σε σχετικό ερωτηματολόγιο.

Όπως διαπιστώθηκε, στις 365 από τις 539 αναφορές καταναλωτών που εξετάσθηκαν (ποσοστό 70%), η τελική τιμή δεν αντιστοιχούσε στην αρχικά προσφερόμενη. Η πλειοψηφία των περιπτώσεων αφορούσε ηλεκτρονική κράτηση εισιτηρίων για χαμηλού κόστους αεροπορικές εταιρείες, με τους καταναλωτές να ανακαλύπτουν μετά το τέλος της διαδικασίας κράτησης πρόσθετες επιβαρύνσεις, για τις οποίες δεν είχαν καμία ενημέρωση. Κυρίως επρόκειτο για διαχειριστικά τέλη, επιβαρύνσεις λόγω χρήση πιστωτικής κάρτας, επιπλέον χρέωση για υπηρεσίες ηλεκτρονικού check in επιβατών ή για το check in αποσκευών, επιβαρύνσεις λόγω κράτησης συγκεκριμένης θέσης ή λόγω αλλαγής δεδομένων. Επίσης, οι τιμές των προσφορών δεν αντιστοιχούσαν σε καμία διαθέσιμη υπηρεσία, λειτουργούσαν δηλαδή ως «δόλωμα».

Ακόμη, το τελικό κόστος της υπηρεσίας, συμπεριλαμβανομένων των φόρων, υπολογιζόταν κατά τρόπο που δεν ήταν σαφής, απλός και κατανοητός, ενώ υπήρχαν παραπλανητικές ανακοινώσεις προς τους καταναλωτές για να σπεύσουν να κάνουν κράτηση, π.χ. τελευταίο φθηνό δωμάτιο στο συγκεκριμένο ξενοδοχείο ή τελευταίο φθηνό δωμάτιο στη συγκεκριμένη περιοχή, χωρίς να διευκρινίζεται ότι η πληροφορία αυτή αφορά μόνο το συγκεκριμένο ιστότοπο.

12 πρακτικές συμβουλές

✓ Πάρε τον χρόνο σου!

Δεν υπάρχει δυνατότητα δωρεάν ακύρωσης κράτησης ούτε καν αμέσως μετά την ολοκλήρωση αυτής. Για το λόγο αυτό, να είσαι ιδιαίτερα προσεκτικός όταν καταχωρείς τα προσωπικά σου στοιχεία και να επιβεβαιώνεις ότι η προσφορά ανταποκρίνεται στις ανάγκες και τις προσδοκίες σου.

Είσαι ευέλικτος ως προς τις ημερομηνίες των κρατήσεων;

Εάν όχι, δες εάν υπάρχει ως προεπιλογή η λειτουργία ευέλικτων ημερομηνιών.

✓ Ποιες επιπρόσθετες υπηρεσίες επιθυμείς;

Σε περίπτωση που θέλεις να συμπεριλάβεις στην κράτησή σου επιπλέον παροχές, όπως πρωινό, αποσκευή (επιπλέον της χειραποσκευής) ή σημείο παράδοσης οχήματος διαφορετικό της παραλαβής, διευκρίνισε εάν οι παροχές αυτές συμπεριλαμβάνονται στην τιμή δωρεάν ή αν παρέχονται με επιπλέον χρέωση.

✓ Ψάξε να δεις τι πληρώνεις!

Τα ηλεκτρονικά καταστήματα υποχρεούνται να σε ενημερώνουν αναλυτικά, απλά και κατανοητά τόσο για το ελάχιστο περιεχόμενο της υπηρεσίας που αγοράζεις όσο και για κάθε πρόσθετη παροχή που μπορείς να έχεις και με τι κόστος, καθώς και για τους φόρους και τα τέλη που επιβάλλονται.

✓ Ασφάλιση αυτοκινήτου; Μάθε τι καλύπτει!

Σκέψου και αποφάσισε τι είδους ασφάλιση πραγματικά χρειάζεσαι.

✓ Διάβασε προσεκτικά!

Υπάρχουν προεπιλεγμένες επιλογές; Η εμπορική αυτή πρακτική είναι παράνομη και απαγορεύεται από την ευρωπαϊκή νομοθεσία.

✓ Πώς να πληρώσεις;

Διασφάλισε την πληρωμή σου. Να προτιμάς μεθόδους πληρωμής που μπορούν να ανακληθούν μέσω αμφισβήτησης συναλλαγής με την τράπεζα (ιδίως χρεωστική ή πιστωτική κάρτα, κατά προτίμηση προπληρωμένη για ακόμη μεγαλύτερη ασφάλεια). Να αποφεύγεις τις μεταφορές χρημάτων με εντολή πληρωμής, με μεταφορά μετρητών ή, ακόμη, και με τραπεζικό έμβασμα, πολύ περισσότερο όταν δεν υπάρχουν στην ιστοσελίδα πλήρη στοιχεία επικοινωνίας με την εταιρεία.

✓ Κράτησε αποδεικτικά στοιχεία!

Σε περίπτωση αμφισβήτησης, τα στιγμιότυπα οθόνης (screenshots) αποδεικνύουν ότι οι αξιώσεις σου είναι βάσιμες!

✓ Έλεγξε ξανά!

Προτού πατήσεις την επιλογή «Κάνε κράτηση τώρα», έλεγξε τα εμφανιζόμενα δεδομένα με ιδιαίτερη προσοχή. Διάβασε όλα τα στοιχεία μήπως έχουν γίνει λάθη. Ακόμη και αμέσως μετά την κράτηση, η αλλαγή στοιχείων πιθανότατα συνεπάγεται επιβάρυνση. Να θυμάσαι ότι η κράτησή σου είναι συνήθως δεσμευτική, ακόμη κι αν δεν χρειάζεται να εισαγάγεις πιστωτική κάρτα ή στοιχεία τραπεζικού λογαριασμού.

✓ Δυνατότητα επιλογής!

Εάν η τιμή που εμφανίζεται αμέσως πριν από την επιλογή «Κάνε κράτηση τώρα» είναι υψηλότερη από την αρχικά αναφερόμενη (π.χ. λόγω χρέωσης της υπηρεσίας κράτησης), μπορείς είτε να την αποδεχθείς είτε να μην ολοκληρώσεις τη συναλλαγή.

Έλεγξε την ηλεκτρονική σου αλληλογραφία!

Επιβεβαιώσεις κράτησης ή σημαντικές πληροφορίες θα αποσταλούν μέσω ηλεκτρονικού ταχυδρομείου από τον προμηθευτή, γι’ αυτό έλεγξε την αλληλογραφία σου. Έχε υπόψη ότι τέτοιους είδους μηνύματα ενδέχεται μερικές φορές να μεταφέρονται αυτόματα στην «Ανεπιθύμητη αλληλογραφία».

✓Είναι χρήσιμο να διασταυρώσεις πριν από την κράτηση:

−Αν το ηλεκτρονικό κατάστημα αποδέχεται την εξωδικαστική επίλυση της διαφοράς που ενδέχεται να προκύψει από τη συναλλαγή.

−Αν υπάρχει στον ιστότοπο η παραπομπή στην πλατφόρμα της ηλεκτρονικής επίλυσης των διαφορών της Ε.Ε.

 

Σχολιάστε το!

×
Συμπληρώστε τα στοιχεία σας και ένας εκπρόσωπός μας θα επικοινωνήσει μαζί σας το συντομότερο!