xe εργασία news

Το εργασιακό στρες βλάπτει την υγεία. Συμβουλές για να το διαχειριστείτε

Στα όρια υψηλού κινδύνου σε ό,τι αφορά το εργασιακό στρες και τις επιπτώσεις που αυτό συνεπάγεται στην υγεία τους βρίσκεται το 15% των εργαζομένων στην Ελλάδα, ανεξαρτήτως φύλου ή ηλικίας.

Τα συμπεράσματα αυτά προέκυψαν μετά από επιστημονική έρευνα και συγκεκριμένα από την εφαρμογή του καινοτόμου εργαλείου PRIWA (Psychosocial Risks & Impacts in the Workplace Assessment), σε δείγμα μεγαλύτερο των 2.600 εργαζομένων, ελληνικών επιχειρήσεων του ιδιωτικού και του δημόσιου τομέα, από το 2012 έως το 2017. Πρόκειται για ένα εργαλείο μέτρησης των ψυχοκοινωνικών κινδύνων και των επιπτώσεών τους στον εργασιακό χώρο, το οποίο δημιούργησε η εταιρεία Hellas EAP σε συνεργασία με το Πανεπιστήμιο Αθηνών, και ανταποκρίνεται στις συγκεκριμένες ανάγκες του ελληνικού εργασιακού περιβάλλοντος.

Βασικά συμπεράσματα

Σημαντικά είναι τα ποσοστά (15% και άνω) των εργαζομένων που, ανεξαρτήτως φύλου ή ηλικιακής ομάδας, βρίσκονται στα όρια του υψηλού κινδύνου στους παράγοντες: της οργανωσιακής κουλτούρας, των εργασιακών απαιτήσεων και της εργασιακής ανασφάλειας. Ειδικότερα:

−Οι άνδρες έχουν υψηλότερες μέσες τιμές από τις γυναίκες στους παράγοντες της οργανωσιακής κουλτούρας, των δυσλειτουργικών συμπεριφορών, της ικανοποίησης και της δέσμευσης στην εργασία και του παρουσιασμού.

−Αντιθέτως, οι γυναίκες έχουν υψηλότερες μέσες τιμές από τους άνδρες στους παράγοντες της ευεξίας και της επαγγελματικής ανασφάλειας. Η διαφορά στον παράγοντα των εργασιακών απαιτήσεων βάσει φύλου δεν είναι σημαντική.

−Οι μέσες τιμές των εργαζομένων σε δημόσιους φορείς ήταν σημαντικά υψηλότερες στους παράγοντες της οργανωσιακής κουλτούρας, της υγείας και ευεξίας και των δυσλειτουργικών συμπεριφορών από αυτές των εργαζομένων στον ιδιωτικό τομέα.

−Σημαντικά υψηλότερες μέσες τιμές στους παράγοντες της οργανωσιακής κουλτούρας, της υγείας και ευεξίας και των δυσλειτουργικών συμπεριφορών είχαν οι εργαζόμενοι που έχουν παιδιά σε σχέση με αυτούς που δεν έχουν.

−Οι εργαζόμενοι που δήλωσαν ότι το αντικείμενο των σπουδών τους δεν έχει σχέση με την εργασία τους είχαν σημαντικά υψηλότερες τιμές σε όλους τους παράγοντες (εκτός από τον παράγοντα των εργασιακών απαιτήσεων) σε σχέση με αυτούς των οποίων οι σπουδές και η εργασία είναι σχετικές.

Διαχείριση στρες

Πώς μπορούμε όμως να αντιμετωπίσουμε το εργασιακό στρες; Η λέξη «κλειδί» για τα σημερινά προβλήματα που απορρέουν από την κρίση είναι η ανθεκτικότητα ή αλλιώς η ικανότητα που έχουμε και μας κάνει να ξανασηκωνόμαστε μετά από πολύ μεγάλες δυσκολίες που έχουν διαταράξει την ισορροπία μας. Η ανθεκτικότητα μας βοηθάει να βλέπουμε το ποτήρι μισογεμάτο, να λύνουμε τα προβλήματά μας και να ζητάμε βοήθεια.

Διαβάστε τις παρακάτω συμβουλές για να ενισχύσετε την ανθεκτικότητά σας:

−Σταματήστε να πέφτετε σε «παγίδες της σκέψης» λέγοντας ότι «εγώ φταίω», «όλα τα άσχημα σε εμένα συμβαίνουν», «οι άλλοι φταίνε για την κρίση» κ.ά., να έχετε δηλαδή μια ισοπεδωτική αρνητική στάση για όλα όσα συμβαίνουν γύρω σας.

−Αποκτήστε ρεαλιστική αισιοδοξία –χωρίς αυτή να είναι ανεδαφική. Πρέπει να πιστέψετε ότι με κάποιο τρόπο θα βελτιωθούν τα πράγματα και ότι η κρίση θα περάσει.

−Πριν αντιδράσετε, μετά από πολύ μεγάλο θυμό και λύπη, προσπαθήστε να διαχειριστείτε τα συναισθήματα και την παρόρμησή τους.

−Πιστέψτε στον εαυτό σας και στις δυνατότητές σας. Σκεφτείτε ότι θα κάνετε ό,τι χρειάζεται για να τα καταφέρετε. Αυτό θα τονώσει την αυτοπεποίθησή σας.

−Απευθυνθείτε στους γύρω σας ζητώντας βοήθεια.

−Φροντίστε να είστε ανοιχτοί σε νέες εμπειρίες και γενικότερα εξωστρεφείς.

−Αναζητήστε τις αιτίες των δύσκολων καταστάσεων που ζείτε και προσπαθήστε να βρείτε λύσεις. Μην κρύβεστε από αυτές.

Επιμέλεια: Mίνα Μπαγιώτα

Σχολιάστε το!