xe property news

Πώς μπορείτε να προστατεύσετε το σπίτι σας χωρίς να φτάσετε στο δικαστήριο

Πληθαίνουν τα νοικοκυριά που βρίσκονται αντιμέτωπα με τον κίνδυνο του πλειστηριασμού των κατοικιών τους, καθώς τα μη εξυπηρετούμενα στεγαστικά δάνεια ανέρχονται σε 28,1 δισ. ευρώ, ενώ στο «κόκκινο» βρίσκονται δάνεια ύψους 20,7 δισ. ευρώ, σύμφωνα με τα στοιχεία από την Τράπεζα της Ελλάδος (ΤτΕ).

Παρότι πολλοί μπορούν να στραφούν στα Ειρηνοδικεία μέσω του νόμου Κατσέλη (ν. 3869/2010), υπάρχουν και εκείνοι, οι οποίοι αν και δυσκολεύονται να εξυπηρετήσουν τις οφειλές προς τους πιστωτές τους, ταυτόχρονα δεν πληρούν τα αυστηρά κριτήρια ένταξής τους στις εν λόγω διατάξεις.

Μια από τις λύσεις που προτείνονται για τους συγκεκριμένους δανειολήπτες είναι η αξιοποίηση του Κώδικα Δεοντολογίας των Τραπεζών. Είναι ένα δομημένο πλαίσιο διαπραγμάτευσης με τις τράπεζες, προκειμένου να επιτευχθεί ρύθμιση των οφειλών χωρίς να ακολουθηθεί η δικαστική οδός.

Στο πλαίσιο αυτού, το πιστωτικό ίδρυμα εντάσσει τον οφειλέτη στην υποχρεωτική διαδικασία επίλυσης καθυστερήσεων. Με άλλα λόγια, εντός συγκεκριμένων προθεσμιών, ζητά τα οικονομικά δεδομένα του και τα επεξεργάζεται. Έπειτα, αναζητούν από κοινού κατάλληλες λύσεις, ώστε να παραμείνει συνεπής στις υποχρεώσεις του σύμφωνα με τις οικονομικές του δυνατότητες.

Η ένταξη στον Κώδικα Δεοντολογίας των τραπεζών γίνεται είτε αυτόνομα είτε με τη συνδρομή ενός διαμεσολαβητή ή τη συμβουλευτική ενίσχυση μιας Ένωσης Καταναλωτών εγγεγραμμένης στο Μητρώο της Γενικής Γραμματείας Καταναλωτή. Να σημειωθεί ότι για τους περισσότερους είναι άγνωστο ότι θα μπορούσαν να εκπροσωπηθούν από ένα διαμεσολαβητή.

Τόσο οι Καταναλωτικές Ενώσεις όσο και ο θεσμός της διαμεσολάβησης είναι φορείς που λειτουργούν στον ιδιωτικό τομέα. Διαθέτουν εμπειρία και εκπαίδευση στο χειρισμό της διαπραγμάτευσης με τα πιστωτικά ιδρύματα και τους πιστωτές εν γένει.

Από την άλλη, στη σφαίρα του δημόσιου τομέα, σε διάφορους Δήμους, έχουν συσταθεί επιτροπές φιλικού διακανονισμού οι οποίες, κατόπιν αιτήσεως του ενδιαφερόμενου δανειολήπτη και εντός 15ημέρου, συνεδριάζουν και καλούν τους πιστωτές του. Εφόσον λάβουν υπόψη όλες τις πλευρές, αποφασίζουν για τη σύνταξη ενός πορίσματος. Το πόρισμα μπορεί να προσκομιστεί στο Συνήγορο του Καταναλωτή και αποτελεί ένα πρόσθετο εφόδιο για τα δικαστήρια, αν τελικά δεν πετύχει η προσπάθεια εξωδικαστικής επίλυσης.

Σημειώνεται ότι η Ανεξάρτητη Αρχή του Συνηγόρου του Καταναλωτή (ΣτΚ) παρέχει δωρεάν υπηρεσίες υποστηρικτικές για τα υπερχρεωμένα νοικοκυριά. Αποστέλλει για λογαριασμό του υπερχρεωμένου δανειολήπτη το αίτημά του στον πιστωτή του και λειτουργεί μεσολαβητικά, αποτελώντας ως ένα βαθμό μοχλό πίεσης για τον πιστωτή, καθώς αυτός καλείται απαραιτήτως από τον ΣτΚ σε ακρόαση πριν τη σύνταξη του πορίσματος.

Σε περίπτωση που ο συμβιβασμός αποτύχει, ο δανειολήπτης παίρνει όλο το αποδεικτικό υλικό της έγγραφης επικοινωνίας του ΣτΚ με τους πιστωτές του. Ο κανονισμός εσωτερικής λειτουργίας του ΣτΚ (ΠΔ 55/14) αναφέρει ότι επίλυση της διαφοράς επιδιώκεται μέσα σε 90 ημέρες από την κατάθεση του φακέλου.

 

Σχολιάστε το!