xe property news

Τι αλλάζει στο νόμο Κατσέλη – Σταθάκη

Την καθολική άρση του τραπεζικού απορρήτου −και μάλιστα με αναδρομική ισχύ− των δανειοληπτών που υποβάλλουν ή έχουν ήδη υποβάλει αίτηση για ένταξη στο νόμο Κατσέλη ώστε να αξιολογείται η πραγματική οικονομική τους αδυναμία, συμφώνησαν ελληνική κυβέρνηση και θεσμοί.

Την ίδια ώρα η κυβέρνηση προχωρά και στην ενεργοποίηση της διάταξης του νόμου Κατσέλη που προβλέπει την παροχή χρηματοδότησης του Δημοσίου στην καταβολή των δόσεων για δανειολήπτες αλλά και για εγγυητές που αδυνατούν οικονομικά. Η διάταξη αυτή μέχρι σήμερα δεν έχει ενεργοποιηθεί, παρά το γεγονός ότι προϋπήρχε στον νόμο –πέρυσι στον προϋπολογισμό είχαν εγγραφεί κονδύλια 100 εκατ. ευρώ και φέτος 50 εκατ. για το σκοπό αυτό.

Ειδικότερα, τόσο για εκείνους που θα υποβάλλουν από εδώ και στο εξής αίτημα υπαγωγής στο νόμο, αλλά και για όσους έχουν υπαχθεί ήδη στις ευεργετικές διατάξεις του και αναμένουν την εκδίκαση της υπόθεσής τους, οι πιστωτές θα έχουν πρόσβαση και θα μπορούν να αναζητούν στοιχεία στην Ελλάδα και στο εξωτερικό, ακόμη και σε βάθος χρόνου, για καταθέσεις, αγοραπωλησίες και κάθε άλλο στοιχείο που θα αποδεικνύει την οικονομική τους κατάσταση. Τις αιτήσεις για άρση του απορρήτου θα εξετάζει ειδική επιτροπή.

Αναλυτικά, όσοι έχουν υποβάλει αίτηση μέχρι σήμερα θα πρέπει εντός συγκεκριμένου χρονικού διαστήματος να προσκομίσουν υπεύθυνη δήλωση ότι δέχονται να αρθεί το τραπεζικό τους απόρρητο. Σε περίπτωση που δεν προσκομίσουν την υπεύθυνη δήλωση, η αίτησή τους δεν θα εκδικαστεί.

Επίσης, όσοι υποβάλλουν αίτηση εφεξής σε περίπτωση που δεν συναινέσουν, η αίτησή τους δεν θα παραλαμβάνεται από το δικαστήριο και άρα ο φάκελος θα θεωρείται ημιτελής και η αίτηση προστασίας δεν θα εκδικάζεται. Η άρση του τραπεζικού απορρήτου ισχύει σήμερα μόνο για όσους κάνουν αίτηση ένταξης στον εξωδικαστικό μηχανισμό.

Επιπλέον, μεταξύ των αλλαγών, στο νόμο Κατσέλη, όπως αναθεωρήθηκε από το νόμο Σταθάκη το 2015 και ισχύει κανονικά έως τις 31 Δεκεμβρίου 2018, περιλαμβάνονται τα εξής:

-Η απώλεια προστασίας όσων αναβάλλουν επί τούτου τη δικάσιμο της αίτησής τους και δεν ζητήσουν νέα εντός 30 ημερών.

-Η απόρριψη της αίτησης του οφειλέτη για υπαγωγή στο νόμο, αν αποδειχθεί δόλος εκ μέρους του (π.χ. πώληση ακινήτων σε συγγενείς, η απόκρυψη οικονομικών και περιουσιακών στοιχείων, η πτώχευση εταιρείας κ.λπ.).

-Ο αναδρομικός επανυπολογισμός των τόκων που «παγώνουν» με την υποβολή της αίτησης από τον οφειλέτη, σε περίπτωση που η προσφυγή του απορριφθεί από το δικαστήριο.

-Η απόρριψη από τις ωφέλειες του νόμου όσων δανειοληπτών μετά από δύο αναβολές της εκδίκασης δεν εμφανιστούν στο δικαστήριο.

-Η απαλλαγή του πρωτοφειλέτη, αν το πλάνο αποπληρωμής των χρεών αναλάβει εγγυητής του οφειλέτη.

-Η διευκόλυνση της διαδικασίας υπαγωγής με την προσκόμιση στο δικαστήριο των απαιτούμενων δικαιολογητικών από τους πιστωτές αντί του οφειλέτη.

-Η αναμόρφωση της διάταξης του νόμου που προβλέπει σε ποιο στάδιο θα γίνεται ο ουσιαστικός έλεγχος των αιτήσεων. Πλέον ο ουσιαστικός έλεγχος των αιτήσεων και των φακέλων θα γίνεται στις Γραμματείες των Ειρηνοδικείων, ώστε να απορρίπτονται εξ αρχής όσοι δεν πληρούν τα κριτήρια.